Asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. zrealizowała pilotażowy projekt „Asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej”. Projekt skierowany był do przedsiębiorstw zarejestrowanych, bądź posiadających struktury na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, bez względu na wielkość oraz czas funkcjonowania na rynku, za wyjątkiem firm z sektora rybołówstwa, rolniczego i węglowego. Projekt realizowany był w okresie 22 maja 2011 r. – 30 listopada 2011 r. Wartość całkowita realizacji projektu wyniosła 89 627,78,00 PLN.
Przedmiotem projektu było wsparcie w rozwiązywaniu problemów w głównych obszarach działalności, takich jak:
- Spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej np. pomoc w składaniu dokumentów do ZUS, Urzędu Skarbowego jednostek administracji rządowej i samorządowej.
- Marketing — w tym m.in. konsultacje w zakresie przygotowania planu marketingowego, budowania relacji z klientami i podwykonawcami, wykorzystania nowoczesnych narzędzi marketingowych.
- Organizacja przedsiębiorstwa — m.in. konsultacje nt.: doboru personelu, podziału obowiązków i odpowiedzialności, struktury organizacyjnej.
- Finanse przedsiębiorstwa — m.in. pomoc w opracowaniu kosztorysu przedsięwzięcia, pozyskaniu finansowania zewnętrznego, w tym: kredyty kupieckie, factoring, pożyczki i kredyty z sektora pozabankowego, kredyty bankowe długoterminowe, leasing, konsultacje nt. porównywania źródeł finansowania pod względem korzyści ekonomicznych, wyboru formy opodatkowania, postępowaniu w przypadku zagrożenia utraty płynności finansowej.
Usługa była częściowo odpłatna. Przedsiębiorca ponosił koszt w wysokości 4,25 PLN (brutto) za godzinę doradztwa, co stanowiło 5 % jej wartości. Pozostałe 95 % było finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa — kwota ta była dla firmy pomocą de minimis. Przedsiębiorca mógł skorzystać maksymalnie z 24 godzin doradztwa.
Usługa składała się z dwóch etapów:
Etap I – diagnoza potrzeb biznesowych – to identyfikacja problemów oraz potrzeb klienta związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, szczególnie w pierwszych 6 miesiącach. Identyfikacja ta polegać będzie na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z klientem, analizy dokumentów oraz wskazaniu metod rozwiązania zdiagnozowanych potrzeb.
Etap II to wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w etapie I potrzeb, zgodnie z ustaloną ścieżką postępowania.
W ramach projektu osiągnięte zostały następujące wskaźniki produktu:
- 54 przeprowadzonych diagnoz potrzeb biznesowych klienta
- 54 usługi doradcze w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej zakończone protokołem odbioru przez klienta.
- 949 zrealizowanych godzin usług doradczych potwierdzonych protokołem odbioru przez klienta.
W wyniku realizacji powyższych wskaźników zostały osiągnięte następujące rezultaty:
- 54 klientów, którzy potwierdzają wykonanie na ich rzecz usługi doradczej w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
- 54 klientów, którzy potwierdzają swoje zadowolenie z wyświadczonej usługi w ankiecie badania zadowolenia klientów.